قصد اسرائیل برای ممانعت از خروج مردان از رفح آیت‌الله علم‌الهدی: بحران کمبود معلم در مدارس نباید تکرار شود | مدرسه، نقطه آغاز تربیت است صدور چک و ارائه خدمات ثبت احوال مشروط به ثبت اطلاعات شد اعمال قانون ۲۰۹۷ خودروی حادثه ساز و توقیف ۹۷ خودروی متخلف در مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) اینفوگرافی | همه چیز درباره تجمعات ضدصهیونیستی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا سخنگوی قوه قضائیه در نشست خبری: چند نفر درباره پرونده باغ ازگل احضار شده اند عفو بین‌الملل از بایدن خواست که انتقال تسلیحات به اسرائیل را متوقف کند کنسروهایی که منفجر می‌شوند | شگرد جدید صهیونیست‌ها برای کودک‌کشی در غزه هشدار رئیس مجلس درباره تامین ارز دارو حکم اعدام بابک زنجانی نقض شد هواپیمایی لوفت‌هانزا تعلیق پرواز‌ها به تهران را تا ۹ می (۲۹ اردیبهشت) تمدید کرد باز خوانی بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار با کارگران | صمیمانه از زحمات، از نجابت و از همّت کارگرانمان تشکر می‌کنم آغاز تعلیق دانشجویان حامی فلسطین از تحصیل در دانشگاه کلمبیای آمریکا مخالفت بن سلمان با کوچ اجباری فلسطینیان عملیات جدید حزب الله لبنان علیه مواضع رژیم صهیونیستی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) حمله ارتش یمن به دو ناوشکن آمریکایی و یک کشتی اسرائیلی (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) عفو بین الملل: اسرائیل از تسلیحات آمریکایی علیه غیرنظامیان استفاده کرده است پلیس اسرائیل عضو کنست را مضروب کرد + فیلم درگیری شدید در تظاهرات مخالفان نتانیاهو و کابینه رژیم صهیونیستی + فیلم (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳) هلاکت ۲ نظامی صهیونیست در مرکز غزه (۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

جزئیات تازه  از سوقصد به جان نخست وزیر عراق | رد پای آمریکا در ترور نافرجام الکاظمی

  • کد خبر: ۸۸۰۱۸
  • ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳
جزئیات تازه  از سوقصد به جان نخست وزیر عراق | رد پای آمریکا در ترور نافرجام الکاظمی
بامداد یکشنبه هفته گذشته، خبر‌هایی مبنی بر شنیده شدن صدای تیراندازی و انفجار در منطقه سبز بغداد و هدف قرار گرفتن منزل مصطفی الکاظمی، نخست وزیر این کشور، منتشر شد. سپس وزارت کشور عراق اعلام کرد که منزل الکاظمی توسط سه پهپاد هدف حمله تروریستی قرار گرفته که نافرجام بوده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ پس از وقوع این حادثه برخی رسانه‌های خارجی به نقل از مقامات آمریکایی با طرح ادعا‌هایی واهی و بی پایه و اساس، ایران را به دست داشتن در این حمله متهم کردند و مدعی شدند که این عملیات توسط گروه‌های شیعه مورد حمایت ایران انجام گرفته است. اما در واکنش به این اتهام زنی‌های نخ نماشده که در ادامه سیاست ایران هراسی آمریکاست، مقامات ایران به طور جدی این ادعا‌ها را رد کردند.

رد پای نیرو‌های آمریکایی در ترور الکاظمی

پس از گذشت قریب به یک هفته از این حادثه، با آشکار شدن جزئیات بیشتر از آن، نه تنها مشخص شده است که گروه‌های شیعی عراقی نزدیک به ایران، نقشی در این حادثه نداشته اند، بلکه در این اقدام به ترور از پیش طراحی شده، رد پای نیرو‌های آمریکا دیده می‌شود. توضیح آنکه یک منبع امنیتی عراق که نخواست نامش فاش شود، درباره اقدام به ترور نخست وزیر این کشور گفت: دو فروند پهپاد از داخل سفارت آمریکا خارج شدند و منزل الکاظمی را هدف قرار دادند، سپس به سفارت بازگشتند. وی گفت که دوربین‌های نصب شده در نزدیک سفارت، صحت این ادعا را اثبات می‌کند.

همچنین خبرگزاری «المعلومه» به نقل از مجله آمریکایی «اکونومیست» با بیان اینکه استفاده از پهپاد در ترور‌ها یک روش آمریکایی صهیونیستی است، افزود: پهپادی که برای هدف قرار دادن خانه مصطفی الکاظمی استفاده شده، به شکل «ابتدایی» ساخته شده است. از سوی دیگر، شبکه «ان بی سی» در گزارشی به نقل از یک مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا و دو مقام پیشین آمریکایی تصریح کرد که احتمالا ایران برای حمله به مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، چراغ سبز نشان نداده است.

این مقام ارشد وزارت دفاع آمریکا در گفتگو با این شبکه خاطر نشان کرد که حمله مورد تأیید ایران نبوده است. داگلاس سیلیمَن، سفیر پیشین آمریکا در عراق، در این باره گفت: ترور نخست وزیر عراق در راستای منافع استراتژیک ایران نیست؛ زیرا می‌تواند زنجیره‌ای از حوادث و پیامد‌های غیرقابل پیش بینی در عراق را به همراه داشته باشد؛ ایران خواهان یک عراق بی ثبات نیست.

مخالفت شیعیان عراق با اقدام به ترور نخست وزیر

هادی العامری، رئیس ائتلاف «الفتح» عراق، در سخنانی درباره اقدام به ترور نخست وزیر عراق گفت: اگرچه در واقعیت تلاش برای ترور مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق تردید وجود دارد، ما با رهبران امنیتی درباره نشستی ویژه با حضور فائق زیدان، رئیس شورای عالی قضایی، و برهم صالح، رئیس جمهور و مصطفی الکاظمی، صحبت کردیم و خواهان برگزاری تحقیقاتی شفاف و دقیق برای مجازات کسانی هستیم که دست به این اقدام زده اند. با این حال ما نمی‌دانیم آیا واقعا این اتفاق افتاده است یا نه و هدف قرار گرفتن با پهپاد واقعی است یا نه.

پست نخست وزیر یک پست شیعی است و یک شیعه عاقل چنین کاری نمی‌کند، اما شاید دشمنان این کار را بکنند؛ به همین دلیل ما خواهان تحقیقات هستیم. همچنین محمد البلداوی، دیگر عضو ائتلاف الفتح، درباره متهمان ردیف اول اقدام به ترور الکاظمی به المعلومه گفت: ازآنجایی که حریم هوایی منطقه سبز بغداد از سوی سامانه سیرام آمریکا تحت پوشش است و نیز گشت زنی مستمر هواپیماهایشان در حریم هوایی عراق در شبانه روز ادامه دارد، نیرو‌های آمریکایی متهم اول و آخر هستند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->